HUMUS

GRØDS HISTORIE

Bamsegrød

DEN FØRSTE GRØD

Siden de første bønner i stenalderen begyndte at dyrke jorden (for knap 6000 år siden), har vi spist grød i Danmark. Dengang var det primært kornsorterne som emmer og enkorn man dyrkede – og til dels hvede. I de første årtusinder blev kornet findelt mellem to sten, hvilket gjorde det langt lettere at koge kornet ud til grød.GRD_1_~1

Grød har været det første skridt mod kogekunsten i Danmark, da tilberedningen af grød kun kræver et kogekar/gryde og en ske – udover ild, gryn og vand. Grød hørte oprindeligt til i “det salte køkken”, og har faktisk været en slags stuvning med grøntsager, fisk eller kød suppleret med nødder, bær og frugt. Grød har derfor allerede for mange år siden, været et fuldgyldigt, sundt og nærende måltid.

Grød og skemad har været en almindelig spise for os danskere langt op i 1800-tallet. Grød som byggrød, vandgrød og sødgrød var især en vigtig del af kosten på landet. Den allerførste opskrift, vi kender på havregrød, dukkede op på Rigsarkivet i 1500-tallet – hvor den lå i rigshofmester Eske Billes private arkiv. Havregrøden var kogt på grønne urter, tilsat rosiner, smør og sukker. Denne opskrift viser, at man allerede dengang kælede for smagen – og at grød ikke blot var bondekost.

Omkring 1600-tallet forsvandt grøden fra “de fine folks” borde, mens dette først skete for bønnerne i 1800-tallet, og der kom nye retter på bordet, som fx kød og kartofler. I løbet af 1900-tallet  gled grøden helt ud af danskernes kost.

Grød med æblemos

Først i 1970’erne begyndte grød dog ligeså stille at snige sig ind i danskernes kost igen. Dette skete i forbindelse med biodynamikere og økologerne, som begyndte at gå på opdagelse i kornprodukternes fantastiske muligheder. Man opdagede et helt nyt smagsunivers – og i det nye årtusind kom grød for alvor på menuen – selv på flere af de mest avancerede restauranter og er den dag i dag tilbage på danskernes spisebord i stor stil.

Aurion er et mølleri i Hjørring, og har siden 1974 forarbejdet biodynamiske og økologiske råvarer – og har i dag et stort udvalg af forskellige grødblandinger som sælges i helsekost- og specialbutikker i hele landet, samt i IRMA (som nu desværre ikke længere har sine butikker i Århus).

I København er der allerede to restauranter med navnet GRØD, som fodre befolkningen. Har I endnu ikke været der, vil jeg helt klar anbefale Jer at kigge forbi. Det er utrolig lækkert, ekstremt mættende og ikke særlig dyrt, da man får en forholdsvis stor portion for pengene. Se evt. menukortet på deres hjemmeside HER.

FULDKORNSGRØD

Grød kogt på fuldkorn og frø er et godt måltid – og giver en god start på dagen. Fuldkornsgrød kan koges på alt lige fra havregryn til en blanding af forskellige korn og frø som fx spelt, rug, 5gryn, quinoa, hørfrø og chiafrø (gerne tilsat forskellige former for nødder og tørret frugt for at give en sød smag)

Fuldkornsprodukter er produkter, hvor alle kernernes bestanddele indgår. Havregryn er fx et fuldkornsprodukt, fordi alle bestanddelene fra hele havrekernen findes i produktet.

En kerne består af:

  • Den ydre skal, som er rig på fibre
  • Frø-hvide, som er rig på protein og stivelse
  • Kim, som bl.a. er rig på E-vitaminfuldkorngrød

Anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen lyder på at voksne spiser mindst 75g fuldkornsprodukter om dagen – dette kan du fx få ved at spise: 2 dl havregryn (fx kogt som grød) og 1 skive rugbrød.

Fuldkornsprodukter har især et højt indhold af kostfibre, B1-vitamin, B6-vitamin, folat og E-vitamin, samt mineralerne kobber, jern, magnesium, fosfor og zink. Korn og kornprodukter er vores vigtigste kilder til kostfibre og stivelse, men de har også et forholdsvis højt indhold af protein. Normalt forbindes protein ikke med kornprodukter, men de bidrager faktisk med mere end 20 % af kostens protein.

chokogrød

BONUS VED AT SPISE GRØD

  • Grød er en billig spise, da den som sådan ikke kræver andet end den type gryn man ønsker og vand
  • Grød holder dig mæt i lang tid, grundet det høje indhold af kostfibre og protein
  • Grød er rig på vitaminer og mineraler, som din krop har brug for
  • Grød er let at tilberede og du har et nærende måltid på kort tid
  • Grød kan varieres på utallige måder – fx som morgenmad, forret, hovedret eller dessert alt efter, hvordan du kombinerer forskellige råvarer

MINE GRØDOPSKRIFTER

De af Jer, der følger mig på instagram, er nok ikke i tvivl om, at jeg selv er en sucker for grød. Jeg spiser det stort set dagligt – og for det meste til morgenmad. Jeg eksperimentere løbende med opskrifter på grød, og dem der bliver vellykkede, vil I kunne finde her på bloggen.

    Blåbærgrød

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

HUMUS